Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Anlatma TeknikleriTEB5106 37.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi ABD Türkçe Eğitimi Yüksek Lisans Programı (Tezsiz, 2. Öğretim)
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimTürkçe ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Bölümü
Dersin KoordinatörüMuhammed Eyyüp Sallabaş
Dersi Veren(ler)Muhammed Eyyüp Sallabaş, Bayram Baş, Neslihan Karakuş, Hasan Mesut Meral, Talat Aytan, Hayrullah Kahya
Asistan(lar)ıEmre Yazıcı
Dersin AmacıOkuma becerisinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması toplumda okuma alışkanlığının yaygınlaştırılması için yapılması gerekenler ve okuma becerisine yönelik tekniklerin incelenmesi, okuma çeşitleri ve amaca bağlı olarak okuma çeşidinin seçilmesi, eleştirel okuma çalışmaları yapılması
Dersin İçeriğiOkuma becerisinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması. Toplumda okuma alışkanlığının yaygınlaşması için yapılması gerekenler ve okuma becerisine yönelik tekniklerin incelenmesi. Okuma çeşitleri ve amaca bağlı olarak okuma çeşidinin seçimi. Türkçe eğitiminde okuma becerisini geliştirme çalışmaları. ‘Eleştirel okuma’ kavramını metinlerden yola çıkarak örnekleme, eleştirel okuma çalışmaları ve alıştırmaları yapma.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Okumanın zihinsel ve fiziksel unsurlarını bir bütün olarak kavrayabilecek ve tanımlayabileceklerdir
  2. Toplumda okuma alışkanlığının yaygınlaşması için yapılması gerekenleri tanımlayabilecek ve okuma becerisine yönelik tekniklerini inceleyebileceklerdir
  3. Türkçe eğitiminde okuma becerisini geliştirmenin farklı yolları üzerinde değerlendirmeler yapabilecek ve bu değerlendirmeleri tartışabileceklerdir

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Okuma sürecinin temel kavramları: Okuma-Yazar-Okur.
2Okumanın iletişimsel boyutları; amaç, metin ve iletişim konumu.
3Öğretici nitelikli metinleri okuma; konuyu araştırma, konuya bakış açısını belirleme.
4Öğretici nitelikli metinleri okuma; iletiyi bulma, iletiyi açma ve geliştirme yollarını tanıma.
5Dil örüntüsünü değerlendirme (Sözcüklerin anlamsal özellikleri, cümle nitelikleri)
6Anlatım biçimini belirleme.
7Öğretici nitelikli metinleri okuma.
8Ara Sınav 1
9Yansıyan ve yansıtılan öğretici nitelikli metinleri okuma; olay akışı ve olay örgüsü.
10İleti ve düşünsel boyut
11Yazınsal eserlerde insan ögesini değerlendirme; tipler ve karakterler
12Yazınsal eserlerde uzam ve zaman ögeleri, anlatıcı ve anlatı açısını belirleme, anlatım
13Türkçe öğretiminde okuduğunu anlamanın önemi
14Türkçe öğretiminde okuduğunu anlamanın önemi
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım1010
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev1050
Sunum/Jüri5
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati133
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Derse Özgü Staj
Ödev1018
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)15
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok