Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Enerji ve Doğal Kaynaklar Ekonomisi | IKT3610 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersi Sunan Akademik Birim | İktisat Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Tunç Durmaz |
Dersi Veren(ler) | Müge Akad, Tunç Durmaz |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı enerjinin ve doğal kaynakların ekonomik açıdan önemini ve ekonomi içerisindeki yerini incelemek, doğal kaynaklar-enerji-çevre ilişkisini kurmaktır. Derste ayrıca insanlık tarihi boyunca bu konuların sosyal, ekonomik ve siyasi açıdan nasıl ele alındığını ve hangi çerçevelerde tartışıldığı incelenmektedir. |
---|---|
Dersin İçeriği | İklim, tarımsal arazi varlığı, su kaynakları, mineral kaynakları, enerji üretimi, bir malın kaynak olarak sınıflandırılabilmesi için gereken koşullar, doğal kaynakların sınıflandırılması, kritik nokta ve kaynakların korunması, doğal kaynaklarla ilgili problemler, doğal kaynakların talep ve arz durumları, Türkiye’nin enerji kaynakları (geleneksel-yenilenebilir), ekolojik denge, dışsallık ve kamusal mallar, çevre problemleri ve Türkiye’deki durum, doğal kaynakları koruma ve kullanma politikaları, ekonomik kalkınma ve toplumların refahı, teknolojik gelişme. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler, enerjinin ve doğal kaynakların ekonomik, toplumsal ve politik yaşam içindeki önemini değerlendirebilirler.
- Öğrenciler, enerji dönüşümü ve kaynak kullanımının insanlığın gelişimi sürecinde hangi koşullara bağlı olarak geliştiğini ve farklı düşünce akımları tarafından nasıl ele alındığını tartışabilirler.
- Öğrenciler, enerji sorunlarının uluslararası boyutları hakkında bilgi sahibi olabilirler ve bu konuda tartışabilirler.
- Öğrenciler, enerjinin farklı biçimlerini ve kaynakların kullanımını analiz ederek, enerji politikalarının toplum üzerindeki etkisini değerlendirebilirler.
- Öğrenciler, enerji verimliliği, yenilenebilir enerji kaynakları ve sürdürülebilir enerji politikaları konularında bilgi sahibi olup, çevresel ve ekonomik etkileri hakkında tartışabilirler.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş. Kavramların tanıtılması, Türkiye ve dünya ile ilgili güncel bilgilendirme. | Giriş |
2 | Doğal kaynakların sınıflandırılması ve özellikleri, stok kaynaklar, akım kaynaklar, kritik nokta, kaynakların korunması, doğal kaynaklarla ilgili problemler. | Kitap bölüm 4 |
3 | Doğal kaynaklar: talep ve arz durumları, nüfus, tarımsal araziler, kaynaklarla ilgili özel durumlar, fiziki tükenme ve ekonomik tükenme, doğal kaynaklara ilişkin oluşturulabilecek politikalar. | Kitap bölüm 5 |
4 | Ekolojik denge, dışsallık ve kamusal mallar: ekolojik denge, ekosistem, dışsallık, dışsallıklara kamusal çözümler, dışsallıklara özel çözümler. | Kitap bölüm 8 |
5 | Doğal kaynakları koruma ve kullanma (tüketme) politikaları, uygulanma şekilleri. | Kitap bölüm 11 |
6 | Teknolojik gelişme ve doğal kaynaklar; ekonomik kalkınma, maliyetler, stratejiler ve engeller. | Kitap bölüm 15 |
7 | Altıncı haftadan devam | Kitap bölüm 15 |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Doğal kaynaklar ve ekonomik büyüme; makroekonomik yaklaşımla çevre ve doğal kaynak yönetimi. | Duman ve Önder, 12. bölüm; Serim, 7. bölüm |
10 | Dokuzuncu haftadan devam; makroekonomik değişkenlerin çevre ile ilişkisi. | Serim, 7. bölüm |
11 | Çokuluslu şirketlerin çevre üzerinde yarattığı etkiler, yabancı doğrudan yatırımlar, çekme-itme dinamiği. | Marin ve Yıldırım, 12. bölüm |
12 | Ara Sınav 2 | Sınav |
13 | İklim değişikliği sorunu, nedenleri, çözüm arayışları. | Marin ve Yıldırım, 7. bölüm |
14 | Çevre, yoksulluk ve adalet. | Marin ve Yıldırım, 17. bölüm |
15 | Güncel konularda okumalar ve tartışmalar | Sınav |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 2 | 60 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 6 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 10 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|