Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Yeni Dramaturji | MTP4740 | 3 | 4 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Dans Lisans Programı Seçmeli @ Ses Sanatları Tasarımı Lisans Programı Seçmeli @ Müzik Toplulukları Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Müzik ve Sahne Sanatları Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Ayrin Ersöz |
Dersi Veren(ler) | Ayrin Ersöz |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Dersin amacı interdisipliner yaklaşımla üretilmekte olan ve izleyicinin katılımcılık ilkesini önceleyen sahne sanatlarındaki yeni trendleri kapsayan yaklaşımları ele alan dramaturjik yapıları ve süreçleri analiz etmektir. Bunun için iki yol izlenecektir: özellikle 1990’lardan sonra gerçekleştirilen sahne sanatları yapımlarının yapı-sökümü yoluyla dramaturjisini kavrayarak kavram performans ve alımla arasındaki ilişkinin bağlamı içinde yeniden yorumlanan yapıtı anlamak. İkinci olarak da çeşitli kavram, müzik, performans veya metinlerden yola çıkarak izleyici deneyimini önceleyen tasarımlarda yaratılan ilişkisellik bağlamı içinde dramaturji gerçekleştirmektir. |
---|---|
Dersin İçeriği | Hans Thies Lehmann’ın ortaya koymuş olduğu postdramatic kavramı ile birlikte ve Nicholas Bourriaud’nun ortaya attığı ilişkisel estetik kavramlarının sonucunda sahne sanatlarındaki geleneksel dramaturjik yapı sorunsallaştırılmıştır. Yeni teknolojilerin güncel hayatın anlamı ve yapısını dönüştürme gücüne kayıtsız kalmayan özellikle Batılı sahne sanatlarında izleyicinin deneyimini merkeze alan çalışmalar öne çıkmaktğı görülmektedir. Klasik dramaturjik yapıdaki dördüncü duvarı yıkan, katılımı ve içerimlemeyi esas yaratıcı güç olarak kullanan izleyici odaklı çalışmalar önem kazanmıştır. Bu derste bu yaklaşımdaki eserlerin incelenmesi ve kuramsal analizini ile birlikte dramaturjik yapıları yapısökümüne uğratılacaktır. Öğrenciler yeni dramaturjik deneme ile izleyicinin çoklu deneyimine odaklı performatif sunum gerçekleştireceklerdir. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler sahne sanatlarının önemli alanı olan dramaturjide yeni trendleri anlayarak tanımlayabilecekler.
- Sanat alanında ilişkisel performatif yaklaşımları yorumlama ve uygulama becerisi edinecekler.
- Sahne sanatları alanında izleyici mevhumunu güncel kavramsal analizini yapacaklar.
- Performatif proje üretebileceklerdir.
- Güncel sanat kavramlarına vakıf olarak günümüzde sosyal politik ve kültürel yaklaşımları ile ilişkilendirebileceklerdir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel Giriş | |
2 | Postdramatik dönemde dramaturgi | |
3 | Disiplinlerarasılık ve dramaturji | |
4 | Edimsel dramaturji | |
5 | Ses ve mekanın dramaturjisi | |
6 | İlişkisellik | |
7 | İçerimleme | |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Gündelik ve dramaturji | |
10 | Sorumluluk – izleyicinin etkinleştirilmesi | |
11 | Diyalog olarak performans | |
12 | İzleyicinin koreografisi | |
13 | Kültürlerarasılık | |
14 | Dramaturji ve Hikaye anlatıcılığı | |
15 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 2 | 20 |
Sunum/Jüri | 2 | |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 2 | 10 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|