Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Mimari Tasarım Kültür BağlamMIM353124200
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Mimarlık Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMimarlık Bölümü
Dersin KoordinatörüSenem Kaymaz Koca
Dersi Veren(ler)Senem Kaymaz Koca
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıMimari tasarım pratiğinin bağlam ve kültür ile ilişkisinin kavramsallaştırılmasını amaçlar.
Dersin İçeriğiBoşluğun Kavranışı; Bağlamsal Uygunluk; Kültürel Süreklilik; Ütopik Yaklaşımlar; Tarihi Çevrelerde Yapılan Tasarımlar; Soyut Kavrayışlar; Tasarlanmamış Çevrelerde Bağlam
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Allen, S. (2007), Augmented Landscapes, Princeton Architectural Press.
  • Auge, M. (1995), Non-Places: Introduction to an Anthropology of Supermodernity, Verso, London.
  • Cook, P. (2014), Drawing: The Motive Force of Architecture, Wiley.
  • Denari, N. (1999), Gyroscopic Horizons, Princeton Architectural Press.
  • Garcia, M. (2010), The Diagrams of Architecture: AD Reader, Wiley.
  • Himmelb(l)au, C. (1996), Like Suger. White on White, The Havana Project, Prestel, New York.
  • Holl, S. (1998), Pamphlet Architecture 1-10, Princeton Architectural Press.
  • Koolhaas, R. (2004), Content, Tashen, Köln.
  • Norberg-Schulz,, C. (1980), Genius Loci, Towards a Phenomenology of Architecture Rizzoli, New York.
  • Rapoport, A. (2004), Kültür, Mimarlık, Tasarım, YEM Yayınevi, İstanbul.
  • Relph, E. (1976), Place and Placelessness, Pion, London.
  • Tschumi, B. (2012), Architecture Concepts: Red is Not a Color, Rizzoli.
  • White, M. (2011), Pamphlet Architecture 30: Coupling: Strategies for Infrastructural Opportunism, Princeton Architectural Press.
  • Zumthor, P. (2010), Thinking Architecture, Birkhauser Architecture.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Bağlam ve kültürün yorumlanmasının mimari tasarımda bir kavrayış olarak geliştirilmesini sağlamak
  2. Bağlam ve kültürün tasarım pratiği boyunca statik olmayan, ancak tarihsel ve sürekli olan bir anlayış olarak ele alınmasının gerekliliğini kavratmak
  3. Yerin biricikliğini ve içindeki bağlamın tasarlama pratiği sırasında açığa çıkarılması gereken bir olgu olduğunu kavratmak
  4. Bağlam ve kültürün tasarım pratiği boyunca statik olmayan, ancak tarihsel ve sürekli olan bir anlayış olarak ele alınmasının gerekliliğini kavratmak
  5. Yerin biricikliği ve içindeki bağlamın tasarlama pratiği sırasında açığa çıkarılması gereken bir olgu olduğunu kavratmak

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Tanışma, dersin yürütülüş biçiminin tartışılması
2Mimari tasarlama pratiğinde boşluğun kavranışı, mekanın yaratılması, yerin hissedilmesi; Bağlamsal uygunluk ve kültürel süreklilik kavramlarının irdelenmesi
3Mimari tasarlama pratiği içinde kültür ve bağlamın yeri: Bağlam ve kültürün yorumlanmasının mimari tasarımda bir kavrayış olarak geliştirilmesi ve mimari tasarımın bağlamsal ve kültürel bir pratik olarak kavranması
4Mimari tasarım pratiğini etkileyen bilgi türleri: Doğal, yapay, kentsel, tarihsel, sosyal, ideolojik, ekonomik, teknolojik, yasal, küresel, bölgesel, yerel, coğrafi… Tasarım sürecinde bu bilgilerin ayrıştırılması
5Farklı kültürlerde ve bağlamlarda yer alan mimari tasarım yaklaşımlarının örnekler üzerinden değerlendirilmesi
6Konu üzerine üretilen ütopik yaklaşımlar, manifestolar, kavramlar
7Eskiz çalışması/Tasarım pratiği: 1-[Ayrıştırma] Tasarım pratiğinde bağlamı oluşturan parçaların ayrıştırılması, çözümlenmesi, görünür hale getirilmesi 2-[Kavramsallaştırma] Tasarımı etkileyen kavramların diagramlaştırılması; Tasarıma dair bir/birkaç kavram haritasının çıkarılması 3-[Yeniden bir araya getirme] Bağlamı oluşturan parçaların –yeni tasarımla- biraraya getirilmesi
8Ara Sınav 1
9Tasarım, kültür ve bağlam ilişkisinde ortaya çıkan yeni soyut kavrayışlar, sorunlar, potansiyeller
10Tasarım, kültür ve bağlam ilişkisinde ortaya çıkan yeni soyut kavrayışlar, sorunlar, potansiyeller
11Tasarlanmamış -veya kendiliğinden oluşmuş- çevrelerde bağlam ve kültürün irdelenmesi
12Öğrenci sunumları ve tartışma (1): Bir mimari projeyi içinde yer aldığı bağlamına ve kültürüne yaklaşımı bakımından irdeleme
13Öğrenci sunumları ve tartışma (2): Bir mimari projeyi içinde yer aldığı bağlamına ve kültürüne yaklaşımı bakımından irdeleme
14Öğrenci sunumları ve tartışma (3): Bir mimarın farklı projelerindeki tasarım yaklaşımlarında bağlam ve kültür kavrayışlarının sorgulanması
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım1310
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği110
Ödev110
Sunum/Jüri110
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar120
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati132
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması133
Derse Özgü Staj
Ödev112
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği112
Projeler
Sunum / Seminer111
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok