Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Eleştirel OkumaTDE431824200
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimTürk Dili ve Edebiyatı Bölümü
Dersin KoordinatörüAlparslan Oymak
Dersi Veren(ler)Alparslan Oymak, Yakup Çelik, Ali Yıldız, Didem Ardalı Büyükarman
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıEdebî metinleri yöntemli okuma, eleştirme ve analiz etme yanında yaratıcı okuma gerçekleştirme becerisi kazanılması.
Dersin İçeriğiFarklı türlerdeki edebî metinlerin kuramsal yaklaşımlara dayanarak okunması, eleştiri yöntemlerinin uygulanması, metne göre eleştirel yaklaşım geliştirilmesi.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Kıran, Ayşe (Eziler) - Kıran, Z., Yazınsal Okuma Süreçleri, Seçkin Yay. Ankara, 2003.
  • Akşit Göktürk, Okuma Uğraşı,Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2001.
  • Aksan, Doğan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Bilgi Yayınevi, 1993.
  • Kaplan, Mehmet, Şiir Tahlilleri 1, Dergâh Yayınları, İstanbul 2011.
  • Kaplan, Mehmet, Şiir Tahlilleri 2, (Cumhuriyet Devri Türk Şiiri), Dergâh Yayınları, İstanbul 2003.
  • Kaplan, Mehmet, Hikâye Tahlilleri, Dergâh Yayınları, İstanbul 1997.
  • Özdemir, Emin, Eleştirel Okuma, 3.b., Ümit Yayıncılık, Ankara 1998.
  • Eagleton, Terry, Edebiyat Nasıl Okunur? Çev. Elif Ersavcı, İletişim Yayınları, İstanbul 2015.
  • Eagleton, Terry, Şiir Nasıl Okunur? Çev. Kaya Genç, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2015.
  • Eco, Umberto, Yorum ve Aşırı Yorum, Çev. Kemal Atakay, Can Yayınları, İstanbul 1996.
  • Eco, Umberto, Açık Yapıt, Çev. Nilüfer Uğur Dalay, Can Yayınları, İstanbul 2000.
  • Moran, Berna, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yayınları, İstanbul 1999.
  • Booth, C., Wayne, Kurmacanın Retoriği, çev. Bülent O. Doğan, Metis Yayınları, İstanbul, 2012.
  • Chatman, Seymour, Öykü ve Söylem, Çev. Özgür Yaren, De Ki Yayınları, İstanbul 2008.
  • Pamuk, Orhan, Saf ve Düşünceli Romancı, İletişim Yayınları, İstanbul 2011.
  • Yavuz, Hilmi, Okuma Biçimleri, Timaş Yayınları, İstanbul 2010.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Her türlü metne ve olaya eleştirel bakma alışkanlığı kazanmak.
  2. Edebî metni oluşturan dilin sistemini analiz etmek.
  3. Metinlerin iletişimsel yönünü analiz etme becerisi kazanmak.
  4. Metinleri yorumlama ve yorum sınırlarını belirleme becerisi kazanmak.
  5. Metinleri analiz etme becerisi kazanmak.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5
PÇ-1-----
PÇ-255-5-
PÇ-3-----
PÇ-4-----
PÇ-5-55--
PÇ-6-555-
PÇ-755--5
PÇ-8-----
PÇ-9-----
PÇ-10-----
PÇ-11-----

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Eleştiri ve Eleştirel okumaKonuyla ilgili metin okuma
2Akademik eleştiriSeçilen metinleri okuma
3Metindilbilimsel eleştiriYedi Uyurlar öyküsü
4Yazar (biyografi) – çağ (tarih, kültür, ideoloji, çağın ruhu, vb.)Unutulan öyküsü
5Okuma uygulamalarıSeçilen metinleri okuma
6Edebiyat ve nesnePalto temalı öyküler
7Edebiyat-Sinema / Feminist kuramYatık Emine-Dogwill
8Ara Sınav 1
9Fenomenolijik kuramBüyük Göz
10Yeni GerçekçilikKırmızı Balon
11Ontolojik eleştiriSeçilen metinleri okuma
12EstetizmMutlu Prens
13Masalın BiçimbilimiÜç Turunçlar
14Genel tekrarLiteratür incelemesi
15
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım210
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği210
Ödev120
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar120
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati133
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması135
Derse Özgü Staj
Ödev115
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok